idag har Jag, Evald, Sara, Elin och hennes hund varit i Haväng och tittat på tävlingar i fårvallning. det är såååååååå roligt och intressant att se vallhundar som jobbar :) vi hade fikakorg med oss så det blev en riktigt trevlig liten utflykt. Evald skötte sig utmärkt bland alla får, hundar och bilar. (känns som att mycket har hänt på bara 3 dagar...) jag har verkligen gått in för det här med att börja om med miljöträningen igen och försöka få allt "nytt" som händer till något positivt och inte kräva/ta någonting för givet... Efter tävlingarna var vi nere vid havet så att tok-terriern Nisse fick simma lite... han var överlycklig... och det var Evald också, men han ville inte blöta ner sig för mycket ;) 

när vi kom hem så körde vi Ella (hästen) för typ 4e gången, hon är en riktig naturbegåvning... vi har haft henne sedan hon var föl och det har aldrig varit några problem med någonting, hon var trafiksäker redan från början, lär sig jättefort och är så himla pigg och positiv till allt! jag cyklade med Evald en liten runda och han åkte lite i vagnen bakom Ella också ... ångrar att jag köpte springern för jag kan inte cykla med honom i den, får så jäkla dåligt samvete för det ser absolut inte bra ut... jag brukar istället låta honom dra framför eller trava lugnt bredvid cykeln. 

nu har vi precis tränat lite "lydnad" och jag är väldigt nöjd. Evald var perfekt. vi tränade på de vanliga... apport - nu måste han hålla apportbocken i ca 3-4 sek innan klick&godis, fritt följ, ligg-stå, ligg kvar, snurr, back, slalom mellan mina ben, lite början till fjärrdirigering. vi fick mycket störning  i form av 2 andra, galna (godis/leksugna) hundar .. och en väldigt nyfiken kanin.  


jag vill anmäla till lydnadstävlingen nästa helg och även till en rallylydnadstävling i februari, men jag vet inte..... vill inte få bakslag nu när det går så bra och Evald känns så lugn och fin. jag ska iallafall till klubben och titta på tävlingen på söndag, sedan får vi se hur det blir i februari... det är ju ett tag dit som tur är, för i nuläget är vi nog inte helt startklara i rallylydnaden, jag vill ju inte visa och locka alldeles för mycket även om det är tillåtet  ;)  alltså mina tävlingsnerver är nog dubbelt så jobbiga som Evalds...

bra dag IGEN. imorgon är det körkortsteori för hela slanten (borde vara det iallafall...)
 



Leave a Reply.